Ugrás a fő tartalomra

Kapcsolat a múlt és a jelen között

Általában nem vették észre, hogy ott ül közöttük. Ez volt az első osztály. Varázslatosnak, magával ragadónak kellett volna lennie, de valami nem volt a helyén. Harminc izgő-mozgó kisgyerek. Még nem tanulták meg a szabályokat. Azokat a szabályokat, amiket illik betartani. Első számú szabály: - Kinek, hol a helye. 
Olyan volt, mint egy kasztrendszer. Igazából persze ez nem létezik. Mármint kasztok ott és akkor, de valójában létezett. Alul az érinthetetlenek (dalitok), tulajdonképpen kaszton kívüliek. A kislány ilyen volt. Nem vettek róla tudomást, nem szóltak hozzá, csak a többi érinthetetlen. Nem nagyon értette miért van ez, de így volt.
Ezen a napon valami más volt. Zsuzsa néni felszólította és egy egyszerű kérdést tett fel neki. - Milyen színű lámpánál lehet átmenni az úttesten? Egyszerű kérdés, egyszerű válasz, amikor zöld. Nem tudták, de tulajdonképpen az elmúlt hat évben elég sokat volt egyedül az utcán. Nem okozott gondot a közlekedés. Ha el is veszett valahol, a végén csak haza talált. Ez volt egész addigi életében.
- ZÖLD felelte csendes hangon a kislány. 
- Micsoda, nem értettem? Mondta a tanító.
- Zöld. Felelte halkabban a kislány.
- BIZTOS? - hangzott a kérdés.
- Igen.
- BIZTOS? - hangzott fel megint.
Olyan csönd volt az osztályban, ami szinte elképzelhetetlen harminc zsizsegő első osztályosnál. Talán az arénákban volt ilyen, amikor élet-halál kérdésről volt szó. Feszülten várták mi fog történni.
- Ig..... - halt el a cérnavékony hangocska.
- BIZTOS? Milyen színű lámpánál lehet átmenni az úttesten?
- Piros. - Tudta, hogy nem helyes, amit mond, de a tanító annyira elbizonytalanította. Az a hangsúly, ahogy mondta, ahogy kérdezett. Nem örült a helyes válasznak, így valami biztos nem stimmelt vele. Ő felnőtt. Jobban tudja. A felnőttek mindent jobban tudnak, nem? Lehet, hogy az eddig utcán szerzett tapasztalata helytelen volt. 
Hangos nevetés töltötte be az osztálytermet. Leghangosabban a tanító nevetett. A hat évesek nevetése. Nem vidám, nem kacagás. Olyan amikor egyik gyerek bántja a másikat.
A kislány nem értette mi történt. Mit rontott el. Sőt már azt sem tudta, hogy mi a helyes válasz. Egy dolgot viszont megtanult ott rögtön. A tanítókban nem lehet megbízni. Vissza kell húzódni a saját kis bástyái mögé. Nem bízhat a saját maga által biztosnak vélt tudásában sem.

Ez egy klasszikus iskolai lelki bántalmazásnak a története. A kislány nem volt felelős az őt ért bántalmazásért, ami megszégyenítés alakjában érkezett. A kislányban felnőttként az rögzült, hogy nem biztos a megszerzett tudásában. Hiába nyert versenyt, kapott diplomát. Mindig körül nézett, hogy biztos helyesen döntöttek-e. Tudom, mert én vagyok ez a kislány. Már sokkal kevesebbszer nézek körül, hogy megérdemlek-e valamit, amiért megdolgoztam. Már sokkal kevesebbszer érzem úgy, hogy inkább nem szólalok, meg, mert mi történik, ha elrontom a választ. 
Ami a legjobb, hogy bár az indiai kasztrendszerből nem lehet kikerülni és kikerültem a rám erőszakolt kasztból. Megtanultam, hogy soha ne ítéljek külső alapján.
Ha neked is van ilyen vagy hasonló történeted, jó eséllyel kell dolgoznod a saját magad motiválásán. Jó eséllyel nehezebben hozol döntést másoknak egyszerűnek tűnő helyzetekben.
Azt a döntést viszont már most meghozhatod, hogy leszámolsz ezekkel a kis benned rejlő történetekkel és helyre hozod, átdolgozod őket. Megnézed van-e hatással a mai életedre.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Elefánt a porcelánboltban

Ismeritek a kifejezést, hogy "úgy viselkedik, mint elefánt a porcelánboltban"? Valaki elgondolkodott már, hogy mi a jó büdös francot keresett szerencsétlen elefánt a porcelánboltban? De tényleg? Nem a szerencsétlen elefánttal van a baj. Nehéz elképzelnem, hogy az az elefánt csak úgy ott termett. Biztos vagyok benne, hogy vagy pórázon vezették és megszokásból ment, vagy valamivel csalogatták. Ez esetben ugyanott vagyunk, mint a póráz. Valamilyen tanult mechanizmus alapján ment az elefánt, ment serényen. A kérdés, hogy kinek jó ez? Nem jó az elefántnak, nem jó a porcelánboltnak. Még annak se, aki csalogatta, mert fizethette a kárt. A végeredmény viszont egyértelmű. A "tapintatlan" elefánt nem tud viselkedni, finomkodni, csak törni, zúzni, lejáratni magát. Lehet, hogy egyszerűen nem kéne elefántnak lennünk. Nem kéne mások után koslatnunk, hagyni, hogy vezessenek, csalogassanak. Menni megszokásból. Mert így szoktuk és eddig semmi gond nem volt belőle. ...

Hogyan légy önmagad? 3.

Az vagy, ami a múltad? Önmagunknak lenni nem azt jelenti, hogy minden, ami velünk történt, behatárolja, hogy kik vagyunk most. Meg tudjuk figyelni, hogy a múltunkból milyen szokások rögzültek. Ha rossz szokások rögzültek, helyettesíthetjük jó szokásokkal. Ha rossz dolgok történtek velünk, megnézhetjük, hogy mit hasznosíthatunk a negatív tapasztalatainkból. Én például nem szerettem az önéletrajzomban azt a tételt, hogy gyors- és gépíró iskolába jártam. Egy ismerősöm egyszer azt mondta nekem - csak úgy rám kacsintva, mi együtt tudjuk a tutit mosollyal - , hogy oda csak a hülyék jártak. Amikor szembe néztem ezzel a rossz érzésemmel és a valósággal, igazából azt láttam, hogy az ott töltött két év alatt hihetetlen kitartást tanultam. Megtanultam a rendszerességet és a kitartást. A minimális hibahatárt, de mondhatnám azt is, hogy a profizmust. Megtanultam továbbá vágyakozni valami több után. Fontos, hogy ha hibákat követtél el a múltban, akkor tudj megbocsátani értük önmagadnak. Jogodb...

Irigység helyett

Egy kedves, fiatal ismerősöm nemrég azt fogalmazta meg, hogy minden rossznak a gyökere az irigység. A napokban eszembe jutott, hogy vajon mindaz a rossz érzés, ami időként gyökeret ereszt bennünk, honnan jön és mit lehet vele kezdeni. Azt gondoltam, hogy a végére járok és ha mást nem is, de megpróbálom ezeket az érzéseket lecserélni. Azaz, ha választhatnék mondjuk egy negatív, rossz érzés helyett valamit, mit választanék, még inkább, mi az ellentétpárja. Egyszerűen tudni akarom. Féltékenység - Valaki, akit szeretek nem nekem, hanem mondjuk egy harmadik személynek ad valamit, amire vágyom. A természet klasszul működik, így előfordul az, hogy ha bár vágyunk is valamire, azt nem feltétlenül kapjuk meg. Ez így van jól. De mi lesz az űrrel? A vágyunkkal. Ha helyes az önértékelésünk, akkor egyszerűen kiüti a félelmet. Szerintem ugyanis ez táplálja a féltékenységet. Ha helyes az önértékelésünk, akkor nem félünk, hogy ki vagyunk ütve a helyünkről. Akkor a vágyunk nem mardosó lesz, c...